joi, 23 iulie 2020

Interactive Brokers


Sneak preview:

Daca va mai amintiti, la inceputul lui iunie am vrut sa imi deschid inca un cont la un broker extern, si am ales Degiro, un broker olandez.  
Apoi am aratat ca exista o coada de asteptate 👀 de cateva mii de persoane la deschiderea de cont, si am zis ca o sa revin cu detalii.

Detaliile sunt urmatoarele: politica lui Degiro nu s-a schimbat din pacate, mai exact nu poti deschide cont la acest broker cu o adresa din Romania si un cont bancar din Romania 👹... mie mi se pare ca, de multe ori, Olanda nu a aflat ca Romania e in UE... dar sa nu o dam spre politica, si sa revenim la topicul nostru.

So, care este statusul deschiderii contului?
Pai, treaba sta asa:  am reusit pana la urma sa imi deschid cont la... Interactive Brokers 👨
O sa povestesc mai pe larg despre cum am ajuns la el , cum e procesul de deschidere, cat dureaza,  ce comisioane sunt, cum se transfera banii in platforma de trading, cat dureaza procesul de transfer al banilor, precum si impresii in legatura cu utilizarea platformei.

Ba chiar o sa va spun si care sunt principalele diferente intre cei doi brokeri. 📃

Acesta a fost doar un mic preview, ca sa va tin in priza 👨💤

update 01.08.2020:

Am revenit, dupa cum am promis, cu mai multe amanunte despre Interactive Broker si, la final, cu o comparatie cu Degiro, desi, asa cum am spus, nu se poate deschide , inca, cont pe Degiro cu adresa de Romania si IBAN de Romania...

Dupa aproximativ o luna de utilizare sunt multumit de Interactive Broker.
Am facut doua depuneri in aceasta luna si am fost surprins de viteza cu care ajung. 
Ambele au ajuns in cateva ore, una in vreo 5 alta in vreo 3. 
Depunerile au fost facute din contul meu Libra in euro in contul lor Citybank din Germania, transfer SEPA, fara niciun comision. 👍

Am fost multumit de ei chiar de la inceput, de la procedura de deschidere de cont, care a fost foarte rapida si 💯% online. (subliniez asta pentru ca am experienta incercarii de deschidere de cont la TD Ameritrade, si dupa aproximativ 2 saptamani de completari de web formuri, descarcat delaratii, trimis acte pe email, cerut alte acte si trimis si alte acte, am abandonat operatiunea 👎

Contul mi s-a aprobat in aceeasi zi in care am completat online procesul de deschidere, ceea ce a fost o surpriza foarte placuta. 
Pentru finalizarea contului, adica pentru a primi si drept de tranzactionare, a trebuit si sa fac un transfer bancar.

Repet, mi s-a parut fascinant ca , in doar o singura zi, contul meu la Interactive Broker era up and runing! 👍  Un mare ➕ pentru ei in aceasta privinta!

In procesul de deschidere este nevoie de un extras de cont al contului bancar din care o sa faceti depuneri in contul IBKR (care probabil va fi un cont in EURO sau in USD)  si de o poza cu pasaportul (pagina in care este si poza detinatorului de pasaport).
Am spus mai sus "probabil" pentru ca nu are sens sa va complicati cu alte valute, ba chiar, daca stam sa ne gandim, logic ar fi sa alegem ca valuta in care operam sa fie EURO, pt ca avem facilitati la transferurile SEPA, ca tara membra a UE.  Si, da, la deschiderea contului la IBKR trebuie sa alegeti "base currency" care este practic valuta in care faceti transferuri catre IBKR si in care vreti sa faceti tranzactii.  Se pot face si schimburi valutare in platforma, dar nu le-am testat momentan, pentru ca mi-am propus sa achizitionez ETF-uri doar in EURO. 

IBKR are comisioane foarte bune, iar daca le comparam cu cele pe care le solicita brokerii ce opereaza in Romania, gen XTB sau Tradeville (ma refer aici la comisioanele pt piete internationale) atunci diferenta e uriasa.
Insa IBKR are un comision minim LUNAR de 10 EUR, pe care, daca nu il realizati, vi se trage din cont diferenta pana la acesti 10 EUR.

DAR, partea frumoasa e ca putem sa scapam de acest comision. 👦
Cum facem asta?  
Simplu, nu deschidem contul direct la IBKR , ci folosim un introducing broker, in cazul de fata Tradestation ! 👀

Intram pe link-ul de mai sus al brokerului Tradestation si deschidem de acolo contul.
Astfel o sa intram pe grila de comisioane a brokerului Tradestation, care nu are acel comision minim lunar de 10 EUR! 👍

    In general, pentru cei ce nu stiu, administratorii mari de ETF-uri, cum ar fi Blackrock sau Vanguard, ofera posibilitatea ca ETF-ul respectiv sa fie achizitionat in mai multe valute pe mai multe burse.

Ca sa fie mai clar, avem ETF-ul iShares Core MSCI World UCITS ETF de la Blackrock:
E important sa intrati pe link-ul de mai sus daca vreti sa intelegeti.

- acesta are base currency USD. 
  Aceasta este moneda in care fondul raporteaza si nu  e neaparat moneda in care fondul face             tranzactiile.
- in acelasi timp el are 3 share class currency :  EUR, USD, GBP. 
   Acestea sunt practic 3 subfonduri ale acestu ETF , in monedele mentionate mai sus.
   Mai important decat acest lucru este ca fiecare share class (subfond) are setata una dintre cele doua         politici in privinta dividendelor: acumulare sau distribuire.
- apoi este trading currency care practic reprezinta moneda in care il putem achizitiona noi.

Pentru iShares Core MSCI World UCITS ETF avem urmatoarele 3 subfonduri:
- USD cu acumulare
- EUR cu distribuire
- GBP cu distribuire


(cu precizarea ca ultimele 2 sunt hedged; nu o sa dezvolt si acest subiect acum ca sa nu va bag de tot in ceata; daca vreti mai multe amanunte imi puteti scrie si va raspund cu cea mai mare placere)

Ok, sa presupunem ca vrem sa investim in acest ETF si sa alegem acumulare, nu distributie de dividende. Asta inseamna ca atunci cand ETF-ul primeste dividende de la companiile in care investeste, el nu ne distribuie noua aceste dividende ci le reinvesteste el in actiunile pe care le are in portofoliu. De ce am vrea acest lucru: simplu, optimizare de taxe.

Si , asa cum am spus, noi avem contul in EURO si vrem sa cumparam acest ETF in euro.

Drept urmare, alegem subfondul USD cu acumulare.  (stiu, e un pic contraintuitiv).
Mai jos, la Key Facts, pe pagina fondului, observam ca avem :
Share Class Currency    USD
Use of income                Accumulating

Asta insemanand, dupa cum am mai spus, ca subfondul are moneda in USD si nu distribuie dividendele, ci le reinvesteste.

Mai departe, daca mergem in josul paginii , la Listings, o sa vedem bursele pe care acest subfond este listat (adica de unde se poate achizitiona) si, mai important, MONEDELE in care se poate achizitiona si Ticker-ul (codul) sub care il gasim pe bursa respectiva.

In situatia noastra vedem ca putem achizitiona acest subfond , in EUR, de pe 3 burse:
- Italia
- Germania
- Olanda
Si vedem si codurile de care avem nevoie ca sa cautam rapid acest ETF pe bursele respective:
- SWDA
- EUNL
- IWDA

Stiu ca este un pic complicat, mai ales prima data cand iei contact cu toate aceste informatii, dar in timp totul devine clar si logic. O sa explic, intr-un articol viitor, mai multe despre ETF-uri.

In concluzie este foarte important sa fiti atenti cand vreti sa achiztionati un anumit tip de ETF, ca sa nu alegeti din greseala altceva.

In general brokerii nu ofera pt fiecare ETF varianta sa il poti cumpara in aceeasi moneda de pe fiecare bursa pe care este listat ci ofera doar o varianta, dar uneori sunt si exceptii.

In cazul meu eu am achizitionat acest ETF de pe bursa din Olanda (IWDA).

Ce imi place la IBKR , pe langa rapiditatea cu care am putut sa imi fac cont , este ca pot sa investesc in tot ceea ce vreau. Nu am intalnit pana acum situatia sa caut ceva in care potential ma gandesc sa investesc si sa nu existe in portofoliul brokerului. Au o gama foarte mare de ETF-uri, actiuni, futures, warrant-uri, options, cfd, etc. 💪

Au mai multe interfete prin care poti sa investesti:
- client portal, care este un web interface (nu trebuie sa instalezi nimic)
- mobile application (care , asa cum spune numele, este pt smartphone, si are varianta atat pt ios cat si pt android)
- desktop application

Sa le luam pe rand:
 
Client portal: - este o interfata web, nu foarte user friendly, dar cu care te obisnuiesti pana la urma.
                      - ai o bara de meniuri in partea stanga si o multime de informatii in ecranul principal, dar                           nu este foarte intuitiva aceasta interfata, insa acum pot spune ca ma descurc ok in ea
Mobile application: - se instaleaza foarte usor si rapid (eu am versiunea pt android)
                                 - este destul de intuitiva, dar are ceva mai putine optiuni decat client portal
                                 - pentru rapiditate si securitate are si optiunea de a te autentifica cu amprenta
Desktop application - se instaleaza destul de complicat si este gandita pentru traderi
                                 - este customizabila si are in ea cam tot ce ar vrea un trader profesionist

Un amanunt important este ca , in toate interfetele, cotatiile sunt afisate cu o intarziere de 15 minute.
Pentru a avea cotatii live trebuie achitat un comision lunar. 
Dar cum eu nu fac trading ci investesc pe termen lung , nu este un impediment pentru mine acest lucru. 

Iarasi un punct important si pozitiv e ca suport-ul online este destul de prompt. Am avut o nelamurire intr-un anumit moment, le-am scris un mesaj din client portal si in aproximativ o ora au raspuns.

O chestie super interesanta este serviciul Smart Routing. 👀 Ce face acest serviciu?  Practic tu pui un ordin pt , sa zicem, ETF-ul x la pretul de y si el cauta cel mai bun pret pe bursele cu care brokerul are contract!!
Acest serviciu este in principiu doar pentru clientii pro ai Interactive Broker, dar , din experienta proprie, am vazut ca ,  atunci cand modifici pretul unui ordin, acest serviciu se activeaza uneori.

Mai exact am pus zilele trecute un ordin pe 17 unitati de fond ETF    iShares Core MSCI EM IMI UCITS ETF, pe bursa din Amsterdam, la pretul de 25.4 euro. Dupa un timp i-am modificat pretul in 25.5 euro si mi s-a executat ordinul aproape imediat dupa ce am facut modificarea, la pretul de 25.3 euro, dar pe bursa din Germania 👦.

Inca nu imi este foarte clar cand si cum se activeaza, dar e un serviciu interesant pe care am vrut sa il mentionez si pe care o sa il mai studiez. 

Ar mai fi foarte multe de povestit despre Interactive Broker, dar deja m-am intins foarte mult cu acest articol si simt ca ar fi cazul sa ma opresc. 

Ce mai trebuie mentionat e ca, pentru deschiderea contului, anul trecut, Interactive Broker cerea un minim de 10.000 euro.
Anul aceasta suma a fost redusa la 5000 euro, pentru ca, acum vreo 2 sau 3 luni, suma sa fie coborata la 1000 de euro, ceea ce mi se pare foarte rezonabil. 👌

La final, asa cum am promis, comparatia cu Degiro.
De ce comparatia cu Degiro?
Pentru ca Degiro este considerat unul dintre cei mai buni brokeri din euro,ca si raport calitate\pret.

Atentie, comparatia de mai jos este intre Degiro si contul Interactive Broker deschis prin Tradestation!
Deci:

1. Deschidrea de cont:
Interactive Broker - minim 1000 euro
Degiro - fara minim  ✅

2. Depunerea de fonduri:
Interactive Broker - fara comision ✅
Degiro - fara comision ✅

3. Retrageri de fonduri:
Interactive Broker - gratuit una pe luna, 1 euro pt urmatoarele
Degiro - gratuit ✅

4. Comisioane tranzactionare ETF:
Interactive Broker - 0.12 % minim 1.8 euro (plus eventuale comisioane cerute de bursa pe care se                                           tranzactioneaza)
Degiro - aproximativ 200 ETF tranzactionabile gratuit; restul 2 euro + 0.03%
Aici la volme mari Degiro e castigator, dar la volume mici castiga Interactive Broker.

5. Comision de inactivitate sau alte comisioane pe cont:
Interactive Broker - nu ✅
Degiro - 2.5 euro pe an pt conectivitate la burse (atentie, se aplica pt fiecare piata pe care tranzactionati)

6. Imprumuturi de actiuni:
Interactive Broker - nu (doar daca va faceti cont cu tranzactionare in marja ; by default optiunea este de cash account, si asa am si eu) ✅
Degiro - da la contul Basic, nu la contul Custody (atentie, contul Custody vine cu comisioane mai mari)

7. Comisioane pe dividende:
Interactive Broker - nu ✅
Degiro - nu la Basic, 1 euro + 3% pe divident la Custody

8. Protectia contului de investitor (se refera la protectia cash-ului din cont):
Interactive Broker - 250.000 dolari sau echivalent euro ✅
Degiro - 20.000 euro

9. Dobanda la cash-ul din cont :
Interactive Broker  - nu
Degiro - da (cash-ul este investit in fonduri money market si dobanda aferenta este virata clientului) ✅

Cam aceasta ar fi comparatia pe scurt.
Oricum, m-am lungit destul de mult cu acest articol, asa ca o sa ma opresc aici,
Daca aveti intrebari ❔ o sa va raspund la ele cu placere 👦

ps: o sa revin in curand si cu un review despre XTB dupa aproximativ 3 ani de utilizare.

17 comentarii:

  1. Daniel.
    salut!
    am un cont de cash pe ib.
    se poate transforma in cont de marja?
    as vrea sa pot face trading zilnic sau de mai multe ori pe zi si in contul de cash vad ca imi ajung banii in 2 zile luratoare.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Salut Daniel! Scuze pt raspunsul intarziat, cumva, nu stiu cum, mi-a scapat comentariul tau. Din cate stiu eu nu se poate transforma contul de cash in cont de marja, dar cel mai sigur intrebi la ei la suport, mie mi-au raspuns foarte prompt cand am avut intrebari. Pe de alta parte esti sigur ca vrei sa faci asta, ai atat de multa experienta?

      Ștergere
    2. Salut, eu traiesc in Uk dar sunt din Galati, pot sa folosesc un cont Revolut sa imi deschid cont cu IBKR ? Sunt ceva acte pe care tre sa le ofer in plus inafara de pasaport si docada de adresa ca traiesc aici ? Tre sa fac ceva acte ca sa platesc taxe in Romania sau unde/cum o sa platesc taxele ? Sunt interesat sa tranzactionez numai companii/stocks de pe piata din America. Imi poti lasa un raspuns si la adresa de email daca vrei b.dumitrescu94@yahoo.com...multumesc frumos

      Ștergere
    3. Salut. Se poate cu Revolut, dar in euro, nu in usd. Cat despre taxe, platesti taxele in tara in care ai rezidenta fiscala.

      Ștergere
  2. Salut. Se pot deschide conturi in mai multe valute pentru acelasi user (cum este la xtb de exemplu)? Multumesc

    RăspundețiȘtergere
  3. Salut Dob. Da, la Interactive se pot deschide conturi in mai multe valute. La Tradestation nu, cel putin momentan. Si inca un lucru: Interactive este, in momentul de fata, in proces de migrare a operatiunilor/conturilor din UK, din cauza Brexit-ului. Am primit email de la ei in care am fost anuntat ca va trebui sa imi dau acceptul in curand pentru mutarea contului meu. Si ca variantele pe care ei le iau in calcul sun Luxemburg si Irlanda.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Hmmm. Consideri ca asta va afecta in vreun fel functionarea sau comisioanele? Ar fi mai bine sa astept pana se limpezesc apele ca sa deschid contul?

      Ștergere
    2. Sincer, nu cred ca va afecta, dar nu am cum sa fiu sigur. Cat despre deschiderea contului, in comentariul anterior chiar am vrut sa scriu ca poate nu e cel mai bun moment acum sa deschizi contul. Dar apoi m-am gandit ca intotdeauna e bine sa investesti mai devreme, decat mai tarziu, pt ca, daca investesti long term, timpul e un factor esential. In plus Interactive e un broker foarte mare, deci nu cred ca vor fi probleme. Dar, pana la urma, decizia de a investi acum sau mai tarziu, tu trebuie sa o iei. :)

      Ștergere
    3. Oricum nu am strans inca cei 1000eur pt deschidere asa ca nu ma grabesc.

      Ștergere
  4. Buna..stii cuma daca exista taxe suplimentare daca contul se alege in USD iar banii sunt virati dintr-un cont din RO in lei? Citisem pe undeva ca ar fi o taxa de 15 dolari,taxa care nu se aplica daca transferi de ex. prin Revolut..sunt incepatoare in acest domeniu( inca in faza de invatare si nu inteleg prea multe) si as fi recunoscatoare pentru un mica informatie...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna. Nu am incercat sa transfer bani in alta moneda decat a contului din Ibk, pe care eu l-am facut in euro. Si nici nu te sfatuiesc sa faci acest experiment... nu mi-e clar de ce vrei neaparat sa ai usd si nu euro, dar daca as vrea neaparat usd, as face un cont in euro, as transfera gratuit (sepa) euro, si apoi as face fx (schimb valutar) in IBK din euro in usd. Pe de alta parte crezi ca e bine, incepatoare fiind, sa investesti prin IBK? Nu ar fi mai bine sa investesti mai intai pe BVB ca sa capeti experienta?

      Ștergere
    2. Sunt interesata doar de piata din Sua si mi se pare ca dolarul are o oarecare stabilitate,isi revine mult mai repede pe timp de criza...nu am incredere absolut deloc in piata din Ro avand in vedere tot contextul....si nici dobanda anuala la o investitie pe 20 ani( de ex) nu este mare,abia acopera inflatia.Nu vreau sa fac speculatii,doar vreau sa investesc lunar o suma fixa de bani in ETF-uri....pe o perioada destul de mare. Nu cred ca este atat de riscant,daca aleg ce trebuie.

      Ștergere
    3. Dar, Alexandra, ai citit sau ai facut un curs inainte sa te decizi sa investesti in ETF-uri? Nu spun ca e riscant sau nu, dar trebuie sa stii in ce sa investesti. In aceeasi ordine de idei, daca vrei sa investesti in ETF-uri, de ce vrei sa investesti in USD, doar pentru ca ti se pare tie ca dolarul e mai stabil? Mie personal nu mi se pare asta. In al doilea rand, pe langa faptul ca, in general, acelasi ETF are si varianta in euro pe langa cea in usd, noi avem avantajul, ca tara membra a UE, de comisioane mici sau zero la transferul de euro. Spre ex eu nu am nicio cheltuiala cand transfer euro sau cand retrag euro din IBK. In plus, te-ai gandit ce strategie urmezi, investesti in etf-uri cu acc sau cu dist? Fiecare strategie are avantajul si riscul ei. Un alt lucru important e orizontul, pe cat timp vrei sa investesti. Iar , ca incheiere, mi se pare gresita parerea despre piata de capital din Romania...dpmdv macar o mica parte din investitii ar trebui sa mearga aici, macar pt faptul ca randamentul dividendelor e mare iar taxele sunt mici. Daca vrei putem discuta mai mult pe email, daca iti este mai usor.

      Ștergere
    4. Poate ca ai dreptate,in fond eu nu stiu foarte multe. Cred ca o sa incep sa investesc la BVB pentru inceput, cel putin pana cand invat cum stau lucrurile.Am citit ceva despre ETF-uri, vreau sa investesc in actiuni cu dividende cu acumulare.Dar cred ca portofoliul meu nu o sa contina doar asta, poate si ceva fonduri mutuale sau titluri de stat.Multumesc mult de tot pentru informatii, m-au ajutat foarte mult.

      Ștergere
    5. Diferenta intre un fond mutual si un ETF este ca fondul mutual nu e listat pe bursa. Ca atare trebuie sa investesti direct in unitati de fond. Asa ca ai grija in ce fonduri mutuale investesti, pentru ca fondurile mutuale din Romania au TER-uri cuprinse intre 1% si chiar peste 3% din activul tau, ceea ce este foarte mult pe termen lung. In acelasi timp ai grija, daca investesti pe BVB, la comisioanele brokerului pe care il alegi. Ma bucur ca te-am ajutat. Daca mai ai intrebari sau nelamuriri, iti raspund cu placere la ele.

      Ștergere
  5. Doar eu am problema asta?

    Thank You
    for your interest in TradeStation Global.

    Unfortunately we are temporarily unable to offer this product in your country at present. We are working towards resuming account opening as soon as possible and will contact you when we have an update.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Probabil are legatura cu Btexit-ul. Eu zic sa mai incerci peste cateva saptamani.

      Ștergere

Va rog sa va treceti numele sau un pseudonim cand comentati, pentru a nu aparea cu "anonim". Multumesc!

Ultima postare

Sfarsit de 2022